Ενεργειακή διαχείριση και διαχείριση παγίων στις Ελληνικές επιχειρήσεις


Η ενεργειακή διαχείριση και η διαχείριση παγίων αντιμετωπίζονταν ιστορικά ως διαφορετικές διαδικασίες για τις επιχειρήσεις, καθώς προέρχονται από διαφορετικές πρωταρχικές ανάγκες. Απ’ τη μια, η ενεργειακή διαχείριση επιβάλλεται αφενός από την προσπάθεια των οργανισμών να ανταπεξέλθουν τα αυξημένα κόστη ενέργειας και αφετέρου από το νομικό πλαίσιο που γίνεται όλο και πιο απαιτητικό σχετικά με την υποχρέωση των οργανισμών να υποβάλλονται σε ενεργειακούς και περιβαλλοντικούς ελέγχους, και να λαμβάνουν σχετικές με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα πιστοποιήσεις. Η διαχείριση παγίων, απ’ την άλλη, αφορά διάφορα τμήματα ενός οργανισμού από το Operations έως το IT, τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, των περιουσιακών στοιχείων και ανθρώπινων πόρων μιας επιχείρησης με στόχο να διασφαλίσει τη μεγιστοποίηση της απόδοσης αυτών στον κύκλο ζωής τους (Asset lifecycle management) προς όφελος της οικονομικής ευημερίας της επιχείρησης.


Ωστόσο, οι δυο αυτοί τύποι διαχείρισης αρχίζουν όλο και περισσότερο να συσχετίζονται, ιδιαίτερα στην εποχή του ESG οπού η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η οικονομική βιωσιμότητα οφείλουν να γίνουν προεκτάσεις η μία της άλλης. Η παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας μαζί με την παρακολούθηση παγίων σε πραγματικό χρόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον εντοπισμό προβλημάτων σε συστήματα RTU, εξοπλισμό θέρμανσης, ψύξης και εξαερισμού (HVAC), κινητήρες, παραγωγικό εξοπλισμό και οποιαδήποτε άλλα ηλεκτρομηχανολογικά (Η/Μ) συστήματα. Ταυτόχρονα, παρέχει τη δυνατότητα για προηγμένο εντοπισμό ευκαιριών εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του εξοπλισμού.

Για την Yodiwo και την Nouspratit, η συμμετοχή τους στο έργο με τίτλο : Pleione : Pleiades Internet of Everything, συγχρηματοδοτούμενο από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)» του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, έρχεται να ενισχύσει τα προϊοντικά πορτφόλιο τους στην τοπική και παγκόσμια αγορά του Asset and Work Management και της έξυπνης διαχείρισης κτηρίων και υποδομών.


H Yodiwo, ως εταιρεία παροχής έξυπνων ψηφιακών συστημάτων, δημιουργεί προσαρμοσμένες λύσεις για ολοκληρωμένη διαχείριση δεικτών βιωσιμότητας που περιλαμβάνουν την καταχώρηση των περιουσιακών στοιχείων (κτίρια) των πελατών της και την ενεργειακή αποτύπωση τους. Συμμετέχοντας ως υπεύθυνος Ενότητας Εργασίας στο έργο Pleione: Pleiades Internet of Everything, η Yodiwo συμβάλλει στην επιτάχυνση της υιοθέτησης τεχνολογιών IoT και στην δημιουργία ενός τεχνολογικού οικοσυστήματος προς μια βιώσιμη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Οι επιχειρήσεις προσανατολίζονται προς έναν ψηφιακό μετασχηματισμό με βάση το μοντέλο της 4ης βιομηχανικής επανάστασης (Industry 4.0), εστιάζοντας στον άνθρωπο ως κεντρικό παράγοντα. Αυτό σημαίνει ότι λαμβάνουν υπόψιν τους τόσο τις μοναδικές ανάγκες των χρηστών των συστημάτων τους όσο και την επίδραση που ο ανθρώπινος παράγοντας έχει στη βιωσιμότητα της επιχείρησης.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, η Yodiwo προσφέρει Κάθετες Λύσεις Έξυπνης Διαχείρισης Εγκαταστάσεων (Smart Facility Management) για τον ιδιωτικό τομέα μέσω μιας ενιαίας πλατφόρμας διαχείρισης σύνθετων δεικτών εταιρικής βιωσιμότητας. Οι λύσεις που συνδυάζονται είναι:


1) ένα ολοκληρωμένο πακέτο ενεργειακής διαχείρισης από την παρακολούθηση της κατανάλωσης εως την ψηφιακή διαχείριση των ενεργειακών συμβάσεων εως και τη διαχείριση συστημάτων ISO όπως ISO 500001 και ISO 14001.
2) μια πλατφόρμα διαχείρισης παγίων που προσφέρει web και mobile εφαρμογές. Συνδυάζοντας Data Analysis και AI/ML, η λύση παρέχει πραγματικού χρόνου πληροφορίες και αυτόματη εκτέλεση ενεργειών για τη βέλτιστη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων. Προσφέρει πρόβλεψη των εξόδων διαχείρισης, εξοικονόμηση πόρων και διασφαλίζει τη συνεχή λειτουργία του χώρου σε ασφαλείς συνθήκες.

Έχοντας πραγματικού χρόνου, ιστορικά και συνδυαστικά δεδομένα, η πλατφόρμα γίνεται σημείο αναφοράς για όλες τις ομάδες, παρέχοντας προσαρμοσμένους ρόλους χρηστών. Η σφαιρική ψηφιοποίηση κάθε κτηρίου μέσω της καταγραφής της συνολικής χρήσης του χώρου, των συστημάτων και του εξοπλισμού, καθώς και της ανθρώπινης δραστηριότητας εντός αυτού, μπορεί να βοηθήσει τους οργανισμούς να πετύχουν προηγμένα KPIs σε:

• μείωση ενέργειας ( > 20%)
• μείωση εκπομπών CO2 ( > 25%)
• χαμηλότερα έξοδα συντήρησης (> 40%)


H NousPratIT έχει δημιουργήσει την εφαρμογή NousPratIT Asset Management and Maintenance βασικά χαρακτηριστικά της οποίας είναι:


• Πλήρης διαχείριση της περιουσίας του Οργανισμού : Κτίρια –Εγκαταστάσεις (σημεία), Εξοπλισμός (πάγια), Ανταλλακτικά παγίων, με διάσταση γεωγραφική ζώνης ώστε να εμφανίζονται στον χάρτη και με δυνατότητα επισύναψης αρχείων (documents, photos κλπ).
• Πλήρης διαχείριση Τεχνικών και Συνεργατών (υπεργολάβων) με δυνατότητα επισύναψης αρχείων (documents, photos κλπ).
• Πλήρης διαχείριση Προσφερόμενων Υπηρεσιών (π.χ. Συντήρησης, Καθαρισμού, Επισκευών κτλ) και με δυνατότητας επισύναψης αρχείων (documents, photos κλπ).
• Πλήρης διαχείριση Έργων με προγραμματισμένες και έκτακτες επισκέψεις τεχνικών παροχής υπηρεσιών με ανάλυση σε ημερολόγιο εργασιών και με δυνατότητα επισύναψης αρχείων (documents, photos κλπ).
• Ειδική εφαρμογή για Tablets/Κινητά (Android, iOS) για εύκολη καταχώριση εργασιών από τεχνικούς στο πεδίο με δυνατότητα λήψης φωτογραφιών στο πεδίο και αυτόματης αποστολής στην εφαρμογή.
• Πλήρης διαχείριση Τεχνικών Εντολών για την παρακολούθηση των προσφερόμενων υπηρεσιών και με δυνατότητα επισύναψης αρχείων (documents, photos κλπ).
• Πλήρης διαχείριση Αναφορών (Reports και Live Dashboards) που δημιουργούνται και από τον χρήστη.


Η κάθετη λύση που αναπτύχθηκε μέσω του έργου, Έξυπνη Διαχείριση Εγκαταστάσεων (Smart Facility Management), έχει εφαρμογή σε Μεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις του Ιδιωτικού και Δημοσίου τομέα, με δυνατότητα προσαρμογής σε πολλαπλούς τομείς όπως : Εμπορικά κτήρια, Logistics Βιομηχανικές μονάδες, Εργοστάσια/Βιοτεχνίες , Δήμους – Κοινότητες κ.α. Ενισχύει τις δύο εταιρείες στην αγορά που ήδη απευθύνονται, αλλά δημιουργεί και νέες ευκαιρίες σε νέες αγορές, καθώς η συνολική νέα ενισχυμένη προϊοντική λύση βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων απέναντι σε άλλα προϊόντα της αγοράς. Προσδίδει πιο ολοκληρωμένα χαρακτηριστικά και λύση στις ανάγκες των υπαρχόντων και νέων πελατών, αλλά και ενισχύει τα οφέλη στους τελικούς πελάτες ως προς την καλύτερη διαχείριση και λειτουργία υποδομών και παγίων με την αντίστοιχη βελτίωση συνθηκών διαβίωσης για τους χρήστες των υποδομών και εξοικονόμηση πόρων, είτε αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό είτε στο ενεργειακό αποτύπωμα.